L’ETSETB impulsa la igualtat amb les primeres Jornades de perspectiva de gènere en STEM
22/04/2026
L’esdeveniment, celebrat al Campus Nord de la UPC, va comptar amb una participació paritària i va debatre qüestions clau com el biaix en la intel·ligència artificial i la seguretat digital.
El passat 22 d'abril, l'Aula de Graus de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) es va convertir en l'escenari de les primeres Jornades de perspectiva de gènere en STEM. L'esdeveniment, adreçat a l'estudiantat del Campus Nord, va néixer amb l'objectiu de visibilitzar el talent de les dones i de les identitats dissidents, així com de crear un espai de debat sobre les barreres actuals en els àmbits de la ciència i la tecnologia. La formació en perspectiva de gènere es un objectiu del Pla Estratègic de Recerca i Transferència de coneixement 2025-2028 de la UPC (PERCT), cofinançat per Fons de Desenvolupament Regional Europeu (FEDER Catalunya).
Les jornades van destacar per una acollida excel·lent, assolint una fita significativa en la participació: un total de 30 assistents distribuïts de manera paritària (50 % homes i 50 % dones). Aquesta dada subratlla l'interès creixent de tota la comunitat universitària per construir un entorn acadèmic i professional més inclusiu.
Un programa transversal per a la reflexió
L'acte va arrencar amb la ponència d'Alba Tacoronte, física i professora del Departament de Matemàtiques de la UPC, qui va plantejar la pregunta "On s'amaga el biaix de gènere?". Tot seguit, va tenir lloc una taula rodona sobre l'impacte de ser minoria en l'àmbit STEM, moderada per Aina Troncoso, psicòloga de la UPC especialitzada en violències masclistes.
En el debat van participar Sonia Estradé, professora de la UB i directora de la Càtedra UB de Perspectiva de Gèneres i Feminismes; Clàudia Mateo-Segura, enginyera de telecomunicacions i responsable d'innovació per al sector espacial a i2CAT, i les estudiants Inés Góngora i Irene Romero. A partir de les seves experiències personals, es van abordar temàtiques com la consciència de ser un col·lectiu minoritzat, la importància de la representació i la necessitat de referents femenins per despertar vocacions STEM entre les nenes i les joves.
Després d'una pausa per al cafè i una sessió de pòsters, Desirée Moreno, graduada en Dret i estudiant de l'ETSETB, va impartir la xerrada "Criptografia i seguretat digital: la neutralitat de les dades com a ficció tecnològica". Les jornades van cloure amb la intervenció de Karina Gibert, catedràtica i especialista en intel·ligència artificial, que va interpel·lar el públic amb la qüestió "Té perspectiva de gènere la intel·ligència artificial?".
L'esdeveniment, organitzat per Alba Tacoronte, Annamaria Villanova i Angela Aragon, va tancar amb una valoració molt positiva per part de l'organització, que ja ha anunciat la voluntat de repetir la iniciativa en edicions futures amb nous formats.
Comparteix: