I Premi UPC de ciència oberta

07/05/2024

La iniciativa busca reconèixer l'excel·lència en les pràctiques de ciència oberta entre la comunitat universitària de la UPC.

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) presenta la primera edició del Premi UPC de ciència oberta, una iniciativa que busca reconèixer i premiar l'excel·lència en les pràctiques de ciència oberta entre la comunitat universitària de la UPC.

La ciència oberta, un canvi de paradigma en la manera de fer ciència, implica realitzar totes les etapes d'una investigació científica amb una visió transparent i col·laborativa. Després d'aprovar el Full de ruta 2025 Ciència Oberta UPC l'any passat, la UPC ha decidit instituir aquest premi per fomentar i reconèixer les iniciatives que promouen la ciència oberta dins de la seva comunitat.

El premi, dotat amb una quantitat de 2.000 euros, és obert a tots els membres de la comunitat universitària de la UPC que hagin destacat en la implementació de pràctiques de ciència oberta en les seves activitats de recerca i/o docència, i es poden presentar sol·licituds tant individuals com col·lectives. El període de presentació d'iniciatives s'estendrà des del 24 d'abril fins al 31 de maig de 2024.

Les persones interessades a participar han d’omplir el formulari de sol·licitud detallant les seves activitats acadèmiques relacionades amb la ciència oberta, destacant les seves contribucions en àrees com la publicació en accés obert, les dades de recerca FAIR, els recursos educatius en obert o la ciència ciutadana, entre d’altres.

Una comissió de valoració, integrada per experts en ciència oberta de la UPC, avaluarà les propostes presentades i seleccionarà les tres iniciatives finalistes, d'entre les quals se n’escollirà la guanyadora. La persona guardonada tindrà l'oportunitat de presentar breument la seva activitat en la V Jornada de Ciència Oberta a la UPC, que se celebrarà el proper 21 de juny de 2024, a més de rebre el reconeixement públic en l’acte de reconeixement del Consell Social, i rebre la dotació econòmica de 2.000€ (restant la retenció corresponent).

Amb la convocatòria d'aquest premi, la UPC reafirma el seu compromís amb la promoció de la ciència oberta i vol reflectir els esforços continuats de la seva comunitat en aquest àmbit.

Per a més informació sobre com participar i els requisits del premi, es pot visitar el web de ciència oberta a la UPC o contactar amb ciencia.oberta@upc.edu