Celebrada amb èxit la V jornada de Ciència Oberta UPC, un any després de la posada en marxa del Full de Ruta 2025

25/06/2024

L’esdeveniment, que va comptar amb més d’un centenar d’assistents, també va acollir la primera edició del premi UPC de Ciència Oberta.

El passat divendres va tenir lloc a l’edifici de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona la cinquena jornada de Ciència Oberta de la UPC, una edició que va comptar amb quatre ponències dividides en dos blocs, un primer relatiu a Infraestructures i dades de recerca i el segon envers les Iniciatives per a l’impuls de la ciència oberta. Durant l'esdeveniment, la investigadora Yolanda Vidal va obtenir el guardó pel seu compromís amb la ciència oberta.

L'acte va començar amb la benvinguda de la mà de Carme Fenoll, directora de l'Àrea de Cultura i Comunitat, i tot seguit, Rafael Vidal, delegat del rector en ciència oberta i ciència ciutadana a la UPC va fer un repàs dels èxits assolits durant el primer any des de la implementació del Full de Ruta 2025 de Ciència Oberta UPC. Cap a les 9:30 del matí va començar la primera ponència del primer bloc moderat pel delegat del rector per al Campus Digital Unite, Jesús Alcober, en la qual Mercè Crosas, cap del programa de Ciències Socials Computacionals al Barcelona Supercomputing Center (BSC), va abordar diversos temes crucials per a la gestió i creixement de dades. Crosas va presentar els "Deu manaments per cuidar i fer créixer les teves dades" i va celebrar els deu anys dels principis FAIR, definits en un article el 2014, que promouen dades trobables, accessibles, interoperables i reusables. A més, Crosas va anunciar l'inici del projecte WorldFAIR+, liderat pel comitè de dades del Consell Internacional de Ciència, enfocat en la implementació de dades obertes. Va destacar col·laboracions amb iniciatives com The Dataverse Project de Harvard, que comparteix dades de recerca FAIR, i el Projecte OpenDP, que aplica criteris de privacitat a dades obertes. També va mencionar els nivells d'obertura de Datatags i la importància de la Declaració de Principis de Citació de Dades per al reconeixement i crèdit en l'impacte científic.

Dins el mateix bloc, Pilar Rico, responsable de la Unitat d'Accés Obert, Repositori i Revistes del FECYT, va dur a terme una ponència on va parlar sobre l'European Open Science Cloud (EOSC), destacant que encara no és una realitat tangible, però que aspira a ser un servei públic sostingut per institucions públiques, oferint una solució per a la generació, emmagatzematge, sostenibilitat i governança de dades de recerca. També va explicar la gestió dels mil milions d'euros finançats per Horizon Europe i Horizon 2020 per al desplegament de l'EOSC, i va abordar l'agenda estratègica de recerca i innovació (SRIA). Així mateix, va mencionar els debats a l'Steering Board sobre la relació de l'EOSC amb els data spaces, el futur més enllà de 2027, la task force ESFRI-EOSC i el monitoratge de l'EOSC. Entre els desafiaments, va destacar la dificultat d'aconseguir que tots els hospitals tinguin bases de dades interoperables, i la complexitat del manteniment de l'EOSC degut a la participació de ministeris europeus i la tensió amb els interessos privats.

En acabar la pausa pel cafè, va començar el segon bloc de la jornada: Iniciatives per a l'impuls de la ciència oberta, moderat per Anna Rovira, cap d'unitat de Recursos per a la Recerca del Servei de Biblioteques, Publicacions i Arxius, on el delegat del rector per a la ciència oberta a la Universitat de Barcelona, Ignasi Labastida, va tractar l'Estratègia Catalana per a la Ciència Oberta, la Declaració de Barcelona i altres iniciatives per a l'impuls d'aquest nou paradigma. Tot seguit, el director científic al Centre per als Estudis Científics i Tecnològics de la Universitat de Leiden (Països Baixos), Ludo Waltman, va destacar a la seva intervenció la necessitat de què l'obertura de les dades científiques es converteixi en un valor per defecte per a la informació de recerca que s'utilitza i es produeix.

Després de les ponències, el director de l’Àrea de Recerca, Desenvolupament i Innovació de la UPC, Valentí Guasch va dirigir un discurs en el qual va destacar el compromís dels investigadors i les investigadores de la UPC, així com de la Universitat, en la ciència oberta i ciutadana, i junt amb Rafael Vidal, van atorgar el premi de Ciència Oberta UPC en la seva primera edició a la investigadora de l’EEBE Yolanda Vidal, que a part de comptar amb diverses publicacions en accés obert el darrer any i haver publicat datasets en obert al Repositori de Dades de Recerca (CORA), ha participat recentment en diverses formacions de ciència oberta d’alt nivell en l’àmbit europeu i ha creat continguts didàctics publicats a ZonaVideo i Aprèn UPC disponibles en obert. Els investigadors finalistes Jordi Mazón, Felix Freitag i Joan Miquel Solé també van rebre un diploma de reconeixement per la seva tasca i implicació en la Ciència Oberta.