La UPC rep l’acreditació d’Oficina de Transferència del Coneixement

23/07/2024

El Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha reconegut la trajectòria en valorització, transferència i difusió social del coneixement de 111 entitats de l’Estat.

El Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (MICIU) ha reconegut, després d’un procés d’avaluació, a 111 entitats com a Oficines de Transferència de Coneixement. El nou registre respon al recent Reial decret per potenciar les entitats dedicades a la valorització i transferència i modernitza l’anterior registre d’Oficines de Transferència de Resultats de Recerca (OTRI).

Diverses unitats i serveis de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han treballat en el procediment de sol·licitud que ha fet possible rebre aquesta distinció. Això ha implicat detectar i visibilitzar l’activitat de la Universitat en el camp de la valorització i la transferència de tecnologies i coneixement, així com en aspectes clau per a la relació de la Universitat amb la societat com la divulgació, la promoció universitària o la participació comunitària en el procés de recerca i innovació.

Gràcies a aquesta dedicació, la UPC ha estat reconeguda pel Ministeri en totes les cinc funcions bàsiques de les OTCs:

1. Protecció dels resultats d’R+D+I (patents o altres formes de protecció)
  2. Explotació de resultats de recerca (contractes de transmissió del seu ús o titularitat a tercers)
  3. Recerca col·laborativa entre entitats públiques i privades / contractació de serveis d’R+D+I i tecnològics
  4. Promoció de la creació d’entitats basades en el coneixement
  5. Difusió social del coneixement (nova funció de les OTCs)

Rebre una acreditació com a Oficina de Transferència de Coneixement (OTC) proporciona reconeixement oficial, augmenta la credibilitat de l'entitat i facilita el monitoratge per part del Ministeri de les entitats que es dediquen a les tasques de valorització i transferència de coneixement i innovació.

Què són les Oficines de Transferència de Coneixement?

Les Oficines de Transferència de Coneixement (OTC) són agents clau en la connexió entre les entitats generadores de coneixement i el sector productiu, com a element essencial per a incrementar les capacitats innovadores espanyoles i augmentar el seu impacte en el creixement i el benestar social.

L’activitat de les OTCs abasta des de la detecció dels resultats de recerca i la seva protecció legal fins a la seva comercialització per diferents vies com llicències d'explotació, la recerca col·laborativa entre entitats públiques i privades, la contractació de serveis d'R+D+I i tecnològics, o la creació i/o participació en entitats basades en el coneixement. Les dades aportades per les entitats inscrites en el Registre afavoriran el disseny i l’elaboració de polítiques públiques per impulsar la valorització i la transferència de coneixement.

El MICIU treballa per enfortir aquestes entitats i potenciar les seves capacitats i el seu impacte en el Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació (SECTI), a través de la professionalització dels seus recursos, la cooperació entre elles i amb altres agents del SECTI i la internacionalització de les seves activitats.

Del total d’entitats inscrites en el Registre d’Oficines de Transferència de Coneixement del MICIU, hi ha 55 universitats, 26 centres tecnològics i de suport a la innovació tecnològica, 11 entitats sanitàries, 7 organismes d'R+D regionals, 5 organismes d'R+D estatals i 7 entitats d'un altre tipus.

Què diferencia les OTCs de les OTRIS?

Les Oficines de Transferència dels Resultats d’Investigació (OTRIs) i les Oficines de Transferència de Coneixement (OTCs) tenen objectius similars, però tenen diferències en el seu enfocament i abast.

Les OTRIs han estat les entitats clàssiques dins del sistema de valorització i transferència de tecnologia a Espanya, actuant com a intermediàries entre investigadors i el sector productiu. S’han centrat principalment en la valorització i la transferència dels resultats específics de recerca d’universitats i centres de recerca i les seves activitats han inclòs la protecció de la propietat intel·lectual, la gestió de patents, la comercialització de resultats de recerca i la promoció de projectes col·laboratius entre universitats i empreses.

En canvi, les OTCs tenen un enfocament més ampli que no només inclou la valorització i la transferència de resultats de recerca sinó també la difusió social del coneixement. Concretament, els requisits en aquesta funció inclouen disposar d’una o més pàgines webs orientades a la difusió social del coneixement, a generar materials de difusió dirigits tant a públic general com a públic professional, a dur a terme activitats de divulgació participades per personal investigador de l’entitat i a participar en programes d’innovació social o en activitats de ciència ciutadana.

La creació de les OTCs respon a una nova normativa que busca potenciar les funcions de transferència, ampliant el seu abast i capacitat d’impacte dins de l’ecosistema d’innovació. Així doncs, representen una evolució de les OTRIs, amb un enfocament més integral i ampli de la transferència que inclou el coneixement i la participació social.