La UPC tanca un 2023 rècord en ingressos per R+D+I amb 118,9 milions d’euros

10/09/2024

Un increment del 52% en ingressos respecte al 2022 que posa en valor la tasca en recerca, desenvolupament i innovació que du a terme la institució.

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha tancat l'any 2023 amb uns ingressos totals de 118,92 M€ en recerca, desenvolupament i innovació. Es tracta d'un increment de 40 M€ respecte de l'any 2022, una xifra rècord per a la institució pública. Aquestes xifres corresponen a diversos àmbits de l'R+D+I, com els ingressos per projectes científics i tecnològics nacionals (37,52 M€), internacionals (33 M€), projectes internacionals coordinats per la UPC (25,46 M€), o els contractes i serveis (14,72 M€), entre d'altres com els àmbits de formació en R+D+I o donacions i subvencions.

En total, la UPC ha gestionat 1033 projectes durant l'any 2023 entre els que podem trobar 313 dins l'àmbit nacional i 588 internacionals, dels quals 176 han estat coordinats per la Universitat. Pel que fa a Europa, el programa marc Horizon Europe ha contribuït amb 62,52 M€ en finançament per a projectes competitius participats per la UPC, quantitat que ha anat destinada, sobretot, a projectes del Clúster 5 (Clima, energia i mobilitat) i del Clúster 4 (Món digital, indústria i espai), sectors on la Politècnica destaca pel seu talent investigador. A més, dins el mateix programa marc, s'han aconseguit 7,57 M€ per accions Marie Skłodowska-Curie de formació, mobilitat i programes de doctorat i 7,62 M€ en projectes d'excel·lencia enmarcats dins els subprograma European Research Council.

Totes aquestes dades i molt més es poden consultar des d'avui a la Memòria anual d'activitat i indicadors 2023 elaborada per l'Àrea de Recerca, Desenvolupament i Innovació i que ja és disponible al seu portal web. Un document exhaustiu que proporciona una visió completa de les activitats i els assoliments de l'any, destacant les dades econòmiques i els projectes d'R+D+I més rellevants, així com les novetats institucionals. L'informe també inclou una actualització de tots els indicadors econòmics al web de l'Àrea, en línia amb el compromís de transparència de la UPC com a entitat pública.

La memòria inclou una secció destacada dedicada als projectes d'R+D+I més significatius del 2023, on es posa en valor la tasca que duen a terme els  investigadors i investigadores que fan possible el progrés científic i tecnològic des de la Universitat. S'hi detallen les convocatòries participades, els projectes aconseguits amb el suport del personal tècnic de l'Àrea, i els èxits en convocatòries internacionals, nacionals i autonòmiques. A més, també conté informació sobre les convocatòries llançades per la mateixa Universitat per fomentar la recerca i la innovació.

L’informe també dedica un apartat a descriure les activitats desenvolupades per l'Àrea R+D+I, incloent-hi el llançament del programa Connèxia UPC, que promou la coŀlaboració entre personal investigador, empreses i altres institucions; la inauguració de la planta pilot d'hidrogen del CER-H2; i les convocatories i accions dins el marc Unite!, aliança de col·laboració entre universitats europees. També es detallen accions relacionades amb la ciència oberta i ciutadana, reflectint l'esforç de la Universitat per involucrar la societat en la recerca.

A més, en l'àmbit de la comunicació i la difusió, la memòria destaca una sèrie de novetats que han contribuït a renovar la imatge de l'Àrea i que també han millorat l'accés a la informació de l'R+D+I, com són la creació d'una nova pàgina web de l'Àrea, amb una composició molt més intuïtiva i organitzada; el nou menú d'R+D+I al portal principal de la UPC, i l'elaboració de 14 portafolis amb tota la informació envers alguns dels àmbits de recerca més destacats de la Universitat. L'informe també inclou informació sobre la participació en jornades i conferències, i accés a una interessant i útil sèrie de vídeos amb consells per afrontar projectes d'R+D+I amb entrevistes a investigadors i investigadores de la UPC.

Igual que en edicions anteriors, la Memòria d'activitat i indicadors està disponible en català, castellà i anglès, i aquest any es presenta amb un disseny renovat, més visual i interactiu, alineat amb el redisseny de la identitat visual de l'Àrea.